Τα μικρά παιδιά δυσκολεύονται να εντοπίσουν πώς νιώθουν και πώς να εκφράσουν κατάλληλα αυτά τα συναισθήματα. Πολλές φορές θα δαγκώσουν ή θα χτυπήσουν από την απογοήτευση ή θα δυσκολευτούν να χαλαρώσουν μετά από μια συναρπαστική μέρα. Αυτό μπορεί να είναι πολύ απογοητευτικό για τους γονείς, τους φροντιστές των παιδιών και τους εκπαιδευτικούς της πρώιμης παιδικής ηλικίας. Αυτές οι καταστάσεις όμως, είναι όλες  μια ευκαιρία μάθησης για τα μικρά παιδιά για τον τρόπο εντοπισμού και έκφρασης των συναισθημάτων τους.

Στρατηγικές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για να βοηθήσουν τα μικρά παιδιά να εκφράσουν τα συναισθήματά τους:

  • Ονομάστε το συναίσθημα: Βοηθήστε τα παιδιά να ονομάζουν τα συναισθήματά τους δίνοντάς τους ετικέτες (π.χ. «Η μαμά έπρεπε να πάει στη δουλειά, νιώθω λυπημένος»). Όταν τα μικρά παιδιά ονομάζουν τα συναισθήματά τους μαθαίνουν να αναπτύσσουν ένα συναισθηματικό λεξιλόγιο, ώστε να μπορούν και να μιλάνε για αυτά.
  • Προσδιορίστε τα συναισθήματα των ίδιων και των άλλων: Μιλήστε για τα συναισθήματα που νιώθουν τα παιδιά σας και αυτά που βλέπετε να νιώθουν οι άλλοι. (π.χ. «Σε ακούω να γελάς, είσαι χαρούμενος;» ή «Η κυρία έχασε το σκυλάκι της, πώς νομίζεις ότι αισθάνεται;».
  • Μιλήστε για το πώς μπορούν να εκφράζονται τα συναισθήματα: Δώστε τους παραδείγματα. Μιλήστε για τα συναισθήματά σας και πώς τα εκφράζετε. Μιλήστε για τρόπους που το παιδί σας μπορεί να εκφράσει τα συναισθήματά του. (π.χ. «Τι κάνεις όταν θυμώνεις;», «Πώς καταλαβαίνουν οι άλλοι άνθρωποι ότι είσαι χαρούμενος;», «Εγώ όταν ντρέπομαι κοκκινίζω στο πρόσωπο και κοιτάζω χαμηλά»).
  • Εξηγήστε το συναίσθημα χρησιμοποιώντας εύκολες λέξεις που μπορούν να καταλάβουν τα παιδιά. Η χρήση εικόνων από βιβλία, περιοδικά ή βίντεο είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να απεικονιστεί το συναίσθημα (π.χ. «Κοίτα το πρόσωπο της Κοκκινοσκουφίτσας, είναι τόσο φοβισμένη, όταν βλέπει το λύκο στο κρεβάτι της γιαγιάς της!»).
  • Χρησιμοποιήστε παραδείγματα από την πραγματική ζωή ή διδάξτε τη στιγμή που ένα γεγονός συμβαίνει (π. χ. Βλέπω ότι δυσκολεύεσαι να συναρμολογήσεις το καινούριο σου παιχνίδι. Φαίνεσαι αναστατωμένος! Τι μπορείς να κάνεις; Νομίζω ότι θα μπορούσες να ζητήσεις βοήθεια ή να πάρεις μια βαθιά ανάσα και να ξαναπροσπαθήσεις. Εσύ τι λες;»).
  • Διδάξτε το παιδί σας νέους τρόπους να αντιμετωπίζουν τα συναισθήματα, συζητώντας κοινές καταστάσεις που το παιδί μπορεί να θυμάται ή που συμβαίνουν συχνά (π.χ. «Χθες, θύμωσες γιατί ο Νίκος δεν σε άφησε να παίξεις με το φορτηγό του. Ήσουν τόσο θυμωμένος που τον χτύπησες. Όταν αισθανθείς ξανά θυμωμένος, τι μπορείς να κάνεις διαφορετικά;»).
  • Διδάξτε στο παιδί σας διαφορετικούς τρόπους αντιμετώπισης των συναισθημάτων. Αφήστε τα να βρουν και δικές τους λύσεις. Ακόμη και αν δεν είναι οι κατάλληλες, μην τις λογοκρίνετε, εξηγήστε τους το λόγο και βοηθήστε τα προτείνοντας μια εναλλακτική (π.χ. το παιδί μπορεί να παίρνει μια βαθιά αναπνοή ή να μετράει αντίστροφα από το 10 όταν είναι θυμωμένο, να ζητάει βοήθεια από έναν ενήλικα για την επίλυση μιας σύγκρουσης, να ζητάει μια αγκαλιά όταν είναι λυπημένο ή έναν ήσυχο χώρο για να ηρεμήσει όποτε νιώθει αγχωμένο).
  • Ενθαρρύνετε τα παιδιά σας όταν μιλούν για τα συναισθήματά τους. Αυτό τα απενοχοποιεί και τους διδάσκει ότι είναι καλό να μιλάμε για τα συναισθήματά μας.
  • Υποστηρίξτε το παιδί σας όταν εκφράζει και μιλάει για τα συναισθήματά του. Προσπαθήστε να βρίσκετε χρόνο να μιλάτε για τα συναισθήματα όταν παίζετε παιχνίδια, την ώρα του φαγητού ή όταν οδηγείτε στο αυτοκίνητο. Όσο περισσότερο εξασκείται το παιδί σας, τόσο πιο γρήγορα θα μάθει!

Η εκμάθηση για την κατανόηση και την έκφραση των συναισθημάτων με έναν θετικό και υγιή τρόπο βοηθά τα μικρά παιδιά να οικοδομήσουν μια ισχυρή βάση επιτυχίας αργότερα στη ζωή.

Μοιραστείτε το:
LogoVimataZois

Που είμαστε

Στοιχεία επικοινωνίας

+30 211 4066691
+30 697 4001852
+30 697 3081632

info@vimatazois.gr

Κορνάρου 18, Γέρακας, Τ.Κ. 153 44

(όρια Κάντζας και Γλυκών Νερών)

Ακολουθήστε μας

Copyright 2017 © All Rights Reserved